Geplaatst op
De horecabranche is misschien wel één van de meest onzekere sectoren die er is. Wie uit eten wil gaan, kan vaak kiezen uit tientallen restaurants en andere eetgelegenheden. Het is daarom ook van cruciaal belang om op positieve wijze op te vallen. Natuurlijk moet men dit vooral doen met goed eten en een nog betere service, maar op het gebied van marketing valt ook veel terreinwinst te boeken.
Daarom zijn steeds meer horecagelegenheden gaan vertrouwen op software voor Customer Relationship Management om hun klantrelatieprocessen te optimaliseren. In dit artikel kijken wij naar de betekenis en toegevoegde waarde van CRM-software voor uw horecabedrijf.
Wat is CRM-software?
CRM, voluit beter bekend als Customer Relationship Management of klantrelatiebeheer, bestaat voornamelijk uit twee onderdelen. Allereerst omvat het alle processen die zich bezighouden met het beheren van het klantcontact. Denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwsbrieven of posts op social media, maar voor horecagelegenheden natuurlijk ook het fysieke contact in het restaurant of de bar zelf.
Daarnaast richt CRM-software zich ook op het automatiseren van bepaalde processen. Zo kan u bijvoorbeeld bijhouden hoeveel websitebezoekers u maandelijks trekt, en op welke manier uw doelgroep zich gedraagt op social media. Dergelijke inzichten stellen u in staat om in te spelen op de vraag en behoeften van uw (potentiële) klanten.
Een ander bijkomstigheid van CRM-software is dat het al deze gegevens samenbrengt in een centrale omgeving. Hierdoor heeft iedere medewerker te allen tijde toegang tot de meest recente en relevante data. Inzicht in deze gegevens stelt u in staat om de processen nog beter af te stemmen op uw doelgroep.
Branchespecifieke software
De omvang en diversiteit van de bedrijfssoftwaremarkt is tegenwoordig enorm. Er is voor ieder bedrijf en zelfs iedere niche wel een geschikt softwaresysteem te vinden. Dit houdt in dat er dus uiteraard ook talloze systemen zijn die zijn afgestemd op de behoeften van de horecabranche. Zo bevat het systeem enkel modules waar horecagelegenheden het meeste aan hebben. Doorgaans heeft een restaurant niet heel veel behoefte aan een module voor callcenters.
Waar horecagelegenheden wel veelal behoefte aan hebben, zijn onder andere de volgende modules:
- Hiermee houdt u uw marketingactiviteiten overzichtelijk bij. Denk bijvoorbeeld aan berichten op uw sociale kanalen: hoe vaak zijn ze bekeken, gedeeld, etc.
- Als horecagelegenheid zal u niet direct behoefte hebben aan een uitgebreide omgeving voor een callcenter, maar het is nog steeds fijn om een omgeving te hebben waarin al het klantencontact zoals e-mails of formulieren op de website samen worden gebracht.
Customer Centricity
We bevinden ons in een tijdperk waarin de verwachtingen van de consument hoger dan ooit zijn. Als een klant iets niet bevalt, dan lopen ze de volgende keer zo door naar het volgende restaurant. Het is voor horecagelegenheden dan ook aan te raden om zich te verdiepen in het begrip ‘Customer Centricity’.
Customer Centricity is een bedrijfsstrategie die zich puur en alleen op de klant richt. De behoeften van de klant staan altijd centraal. Bedrijven die ervoor zorgen dat klanten dit ook daadwerkelijk voelen, zijn in staat om een enorme voorsprong te nemen op de concurrentie. Met dit gedachtegoed zorgt u er dus voor dat u klanten een prettige ervaring kan bieden, zodat ze een andere keer weer bij u terugkomen.
Wellicht ook interessant: “Verhoog uw klantloyaliteit met retentie marketing”